Bahayanya Aircond Kereta!!!! | world!!!!

followers

Wednesday, April 28

Bahayanya Aircond Kereta!!!!

 Walaupun aircond kereta memberi keselesaan tapi ada juga mudaratnya. jangan lah terus mengbuka aircond kereta sebaik memasuki kereta tetapi, bukalah tingkap terlebih dahulu. berdasarkan kajian yang dijalankan, sofa dan pewangi udara menghasilkan BENZENA iaitu sejenis toksin yang menyebabkan kanser. BENZENE juga menyebabkan kekurangan sel darah merah dan anemia. 

 kereta yang di parking dikawasan berbumbung dengan tingkap tertutup menghasilkan 400-800mg BENZENE. manakala dikasan terbuka dengan suhu 60 degree farenheit, tahap BENZENE meningkat sehingga 2000-4000mg BENZENE. 
cara untuk mengelak perkara ini dari berterusan adalah dengan membuka tingkap dan pintu terlebih dahulu untuk memberi udara di dalam keluar. BENZENE juga mencemarkan buah pinggang dan hati serta sukar untuk tubuh manusia menyahkeluarkan toksik tersebut. oleh itu, ambil lah langkah berjaga-jaga demi kesihatan bersama.

6 comments:

e~car182 said...

owh,,thnx 4 da info!=)

Ana said...

Info yg bagus..

ZR said...

saya juga pernah terbaca, dashboard atau part kereta yg menggunakan plastik juga mengeluarkan toksik ketika didedahkan pada suhu yang panas...

mie said...

ecar,
ur welcome

mie said...

ana,
sama-sama kita berkongsi

mie said...

kazaztan,
betul tu, bahagian plastik juga bahaya

Post a Comment